Hur andas Du?

Vi kan andas på två olika sätt: Dels med bröstkorgen, så att den höjer och sänker sig, dels med magen, men ibland glömmer vi att andas helt. Om du andas med bröstkorgen, så rör sig bröstbenet vågrät fram och tillbaka, då får du en mer flåsande andning. Andning och känslor är starkt förknippade. Är du spänd, nervös eller rädd andas du ytligare eller håller andan. Panikångest är ett resultat av andnöd genom ytlig hyperventilering.

Bröstkorgsandningen är dessutom sammankopplad med nervositet och stress. Om någon hoppar fram bakom en dörr och skrämmer dig så börjar du flåsandas med bröstkorgen, inte sant? När du blir nervös kan det vara som om det knyter sig i magen.

Om du däremot andas med magen, så är det musklerna i magen (diafragma) som rör sig upp och ned lodrätt, då får du mycket mer luft. Vi behöver syre. Ju mer syre vi får, desto bättre fungerar kroppen. Ju djupare vi andas, ju friskare luft vi får i oss, desto bättre mår vi. Lungorna är ett viktigt avgiftningsorgan. Lugn och djup andning lugnar oss, får oss att må bättre, ger oss en bättre livskvalitet.

Hur andas Du? Om du har svårt att veta om du andas rätt så kan du lägga ena handen på magen under navel och den andra högt upp på bröstkorgen. Vilken hand är det som höjs och sänks? Öva tills du märker att det är handen på magen som rör sig.

Vipassana

Vipassana är äldsta meditationsteknikerna, som återupptäcktes för över 2 500 år sedan av Buddha. Vipassana betyder själviakttagelse, som fokuserar på det nära samspelet mellan kropp och sinne.

Ligg på rygg i sängen eller på golvet på en mjuk matta. Lägg först bara märkte till hur din andning ser ut, utan att du värderar den. Andas i eget tempo en liten stund.

  • Lägg uppmärksamheten på magen: den sticker ut när du andas in och dras in när du andas ut. Iaktta utan att värdera, inget mer.

  • Nästa steg – lägg uppmärksamheten på näsborrarna. Känn hur luften dras genom dem, och sedan följ med den ner. Du kommer att känna en plats där andningen stannar för en stund. Sen går den ut och du följer med den igen. Känn hur luften går ut genom näsborrarna. Och du kommer att känna den punkt där andningen stannar en kort stund. Det är inte du som stoppar det, det stannar själv.

  • Andas in…uppehåll… andas ut … uppehåll, etc. Ingen ansträngning, bara iaktta, gör ingenting, allt händer själv.

  • Nästa steg i Vipassana - den medvetna observationen av kroppen. Iaktta kroppen från tårna, skicka ett leende till alla delar av kroppen och inre organen. Iaktta tankar, känslor. Värdera inte, låt dem passera, samtidigt lägg märke till andningen (Den blir annorlunda)

  • Nästa steg i Vipassana kan vara ett medvetande i allt: Flytta din hand - var medveten om denna rörelse, osv. Du kan gå utan att tänka, men du kan märka varje steg, varje rörelse, medan man äter titta på dina handlingar, känslor och stämningar. Ta en dusch, och inse hur varmt eller kallt vatten är och ljudet av vatten, etc. Detsamma gäller för sinnet. Om du ställer någon fråga, var medveten, varför. Iaktta dina tankar, utan att bedöma. Det är ett faktum, som regn, till exempel, och du bara tittar på den. Bara markera andningen.

  •  

    Friskvårdskuponger logotype

     

     

    Friskvårdschecken logotype